torstai 12. huhtikuuta 2012

Kun vain isolla kuvalla on väliä - Afrikan lapset ja kapustat

Maailmasta ei tule tekemällä valmista - onnellinen on se, joka kestää maailman epätäydellisyyttä. Näin kirjoitti tuntematon ranskalainen filosofi (en jaksa millään kaivaa nyt referenssiä, koska pointtini ei ole osoittaa olevani jotenkin sivistynyt, vaan kirjoittaa asiasta).

Niinpä... mutta on epäreilua sanoa kaikkeen (koti)tekemiseen, että "no yritäpä nyt sietää sitä epätäydellisyyttä ja se on vain suhteellisuudentajusta kiinni". Jotkin asiat pitää vain tehdä, eikä jäädä halailemaan puita. Yrittäjänä tiedän tämän harvinaisen hyvin (sanoiko joku kirjanpito).

Kyse on lopulta tasapainosta, onko valmiin ja kaaoksen välinen tila nyt sellainen, jossa ME voimme elää ja olla .. ja olla onnellisia.

Olen joskus kuulunut voimakkaasti "ison kuvan" mainostajiin: "Mitä millään on väliä, kun porukkaa kuolee Afrikassa nälkään?" Vanhemmiten tulee viisaammaksi: tärkeää on kuunnella toisen murhe ja huoli - tulla kuulluksi, sillä "minulla on hätä ja toivoisin, että huomaisit hätäni sekä lohduttaisit minua arvostamalla tekemistäni". Kuten Marja totesi: tärkeää ei ole, onko jokin tehty vai tekemättä, vaan yhteys puolisojen välillä... ja tämän yhteyden vaaliminen läpi vuosien, vuosikymmenien.

Sanojallakin on vastuunsa. Jotta viestisi ymmärrettäisiin paremmin, on rakentavampaa käyttää ns. minä-kieltä, ilmaista havaintojaan, tunteitaan ja tarpeitaan minä-muodossa. Kauniita ajatuksia, joita on "kiva" tiedostaa, varsinkin kun toteuttajana olen niin maan perin surkea. Minä-kieleen kuitenkin aina palataan, kun suurin myrsky on ohitse: mitä minä havaitsin ja miltä se minusta tuntui, mitä tarvitsisin ollakseni onnellisempi.

Vaikka ranskalainen setä (tai täti) oli oikeassa, niin ei silti pidä unohtaa, että valmiin ja epätäydellisen käsitteet ovat subjektiivisia - katsojan silmässä - ja siksi kommunikoinnin merkitys vain korostuu.

Riikka, tyydytinkö tarpeesi vastineessani? :)


1 kommentti:

  1. Joo olen tyydytetty ja tyydyttynyt :) Mulla meni pää niin pyörälle noista sanoista, etten loppujen lopuks enää tienny, mitä olinkaan ajanut takaa :D

    VastaaPoista